Mittwoch 03.12.2014, 20:30

Where: Basel
Genre: Singer Songwriter

Die Singer-Songwriterin brillierte mit der Folk-Oper “Hadestown” und begeisterte mit kompositionen zwischen Folk, Gospel, Country und Blues mit Gästen wie Ani di Franco, Justin Vernon (Bon Iver) und Ben Knox-Miller (The Low Anthem) die Musikwelt. Eine wahre Königin des Neo-Folk.


 

PRESSE/PRAISE

“The most engaging, and in some ways, most original artist currently working in the field of new American ‘folk’ music” INDEPENDENT ON SUNDAY

“Terrific….Mitchell is a skilled storyteller…” PITCHFORK

“A remarkable, genre-defying album” 4* UNCUT

“A true American original” 4* Q

“Beautifully original, bristling with savage melancholy” 4* THE DAILY TELEGRAPH

“A brilliant, highly original album” THE OBSERVER

“A captivating collection of songs, ensuring that Ms Mitchell continues to snap at the heels of PJ Harvey in the female singer songwriter stakes” 8/10 CLASH

“A fierce, melodic affirmation of sadness and grief, love and lust, attachments formed both strong and precarious, Young Man in America is a marvel of a record from start to finish”. BBC MUSIC

“A perfect example of how art, and the power of song, can transform the merely anecdotal into something almost mythic” 4* THE FINANCIAL TIMES

“A phenomenal concept album, perfectly executed…already one of the albums of 2012” 4* ROLLING STONE

“Multi-layered, sensationally good and endlessly absorbing… an extraordinary album.”
SUNDAY TIMES, CD of the Week *****

“Mitchell has created something joyful and witty that yields more with every listen”
THE GUARDIAN *****

“Hadestown has made Mitchell an Americana princess”
UNCUT MAGAZINE *****


Young Man in America mag traditioneller ausgefallen sein als der Vorgänger und auch verzichtet Mitchell auf namhafte Gastsänger wie zuletzt Justin Vernon (BON IVER), Ani DiFranco und Ben Knox-Miller (THE LOW ANTHEM), doch klingt auch hier durch, was Hadestown für viele zu einem so beachtlichen Werk gemacht hat. Auch auf ihrem neuen Album, dem mittlerweile vierten, spinnt die gebürtige Vermonterin und zur Zeit in New York lebende Singer/Songwriterin Mitchell eine episch ausladende Geschichte. Die Besonderheit: Diesmal übernimmt sie alle Rollen gleich selbst, ob Mann oder Frau, das ist ihr dabei egal, und tut das mit einer solchen Überzeugungskraft, daß die Charaktere vor dem inneren Auge des Zuhörers zu Leben erwachen. Wie die Charaktere in einem guten Buch. So z.B. auch der Held des Titelstücks. Ein wie Mitchell sagt “restless character on a feverish hunt for pleasure and success. Alcohol, fame, money, sex—nothing satisfies him. He’s desirous and very sad.” Dieser Charakter im Speziellen, doch eigentlich das gesamte Album, wurde inspiriert, zumindest teilweise, von der in Amerika währen der Rezession vorherrschenden every-man-for-himself Mentalität.

Für die Aufnahmen, als Produzent und Arrangeur, griff Anais Mitchell erneut auf die Dienste von Todd Sickafoose zurück, der auch schon Hadestown produziert hatte, was sich erneut als wahrer Segen erwies. So konnte Sickafoose einige der in Brooklyn gefragtesten Rock und Experimental-Jazz Spieler versammeln – Gitarrist Adam Levy, Jenny Scheinman an der Violine und Schlagzeuger Kenny Wollesen und Andrew Borger um nur ein paar zu nennen. Chris Thile hat seinen Einsatz nicht nur an der Mandoline, sondern taucht neben Songwritern Jefferson Hamer und Rachel Ries auch im mehrstimmigen Refrain auf. Michael Chorney, der Mann hinter dem bemerkenswerten Score von Hadestown und Produzent von Mitchell’s ersten beiden Alben The Brightness (2007) und Hymns for the Exiled (2004) hat einen Gastauftritt an der Gitarre. Zusammen erschaffen sie einen Sound, der mehr an eine 70ies Rock Platte erinnert denn an ein traditionelles Singer/Songwriter Album.


Anaïs Mitchell is first and foremost a storyteller. As a Vermont- and Brooklyn-based singer-songwriter, Mitchell recorded for Ani Difranco’s Righteous Babe Records for several years before starting her own Wilderland label in 2012. Among her recorded work are four full-length albums, including 2010′s sensationally-reviewed Hadestown– a folk opera based on the Orpheus myth– and 2012′s Young Man in America, which was described by the UK’s Independent as ‘an epic tale of American becoming’. Mitchell has headlined solo and band performances worldwide as well as supporting tours for artists like Bon Iver, Ani Difranco, and the Low Anthem (all of whom appear as guest singers on Hadestown). At the moment, she’s touring with friend and collaborator Jefferson Hamer in support of Child Ballads, a co-arranged collection of traditional Celtic and British Isles ballads. If there’s a common thread in Mitchell’s work– from her earliest acoustic records, to the opera, to this new chapter– it’s that she’s as interested in the world around her as the one inside her. She has a way of tackling big themes with the same emotional intimacy most artists use to describe their inner lives. “That’s why,” as one journalist put it, “there’s a sexual ambiguity about her work and why, even in her most intimate moments, she never sounds like a confessional songwriter.”


TASTE-TIPS

Official site here

The beautiful “Coming Down” here


Eintritt: 25.-
Kombi-Ticket: 65.- (3-Gang-Menü + Konzert-Eintritt)